Sverigelotten

BYRÅ : FOLKSPEL INHOUSE
NÄR: 2017-2021

Sverigelotten är Sveriges näst största skraplott. Lotten är i princip identisk med huvudkonkurrenten, och precis som den är det en spontanköpt lågintresseprodukt. Det handlar alltså mer om att bygga varumärke för att hamna i folks medvetande än att prata produktfördelar, för att försöka minska glappet till ettan i kategorin.

Strategin var enkel. ”Oj! Fasen vilken tur du hade nu. Du borde köpa en Sverigelott!” Sedan är det bara att visa det på olika sätt. I TV, sociala medier, annonsering, utomhus och i butik.

Vi skapade innehåll för sociala medier med samma strategiska bas ”oj vilken tur du hade”. Målet var att skapa engagemang och spridning i en yngre och bredare målgrupp.

Hjälp din favoritförening. Och vinn 25 miljoner.

Under en period arbetade Sverigelotten med en plattform där vi lyfte fram att allt överskott från lotterna går till Sveriges föreningar. Vår tes var att alla har någon förening som de brinner lite extra för och ju personligare vi kunde bli desto bättre. Därför gjorde vi bl a digitala utomhuskampanjer över hela Sverige, med olika budskap på nästintill varenda tavla.

CASEFILM

Och reklamfilmer på TV eller printad utomhus kunde se ut så här. Och på den vägen fortsatte det, hela vägen ut i sociala medier och in i butik.