Det här var lite av ett drömjobb för mig, som själv tillbringar många timmar i cykelsadeln, både i skogen och på landsväg. Vår dåvarande kund GAIS ville ha hjälp med ett sätt att generera mer intäkter till föreningen och hade funderat lite löst på ett cykellopp.
Vi gick igång på alla cylindrar och skapade Göteborgsgirot. Arbetet innefattade egentligen allt. Precis allt. Från namnet, till idéer om själva loppet, bandragning, starten och målet på Ullevi (som senare ändrades när loppet växte), logotype, grafiskt manér, kommunikationsplattform, annonser, webb, radioreklam osv osv.
En grundtanke var att få med hela staden, så stadsloppet drogs genom alla Göteborgs stadsdelar, en annan var att inspirera så många som möjligt att börja cykla. Både för miljön och välbefinnandets skull. Göteborgsgirot är idag ett väl etablerat cykellopp med flera olika distanser, som lockar motionärer och elitcyklister från hela landet.