Kampanj/Plattform
Universeum
Barnsjukhuset
Det korrekta namnet på den här kunden är Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus. Men det är långt och krångligt så låt oss kalla dem Barnsjukhuset. Stiftelsens uppgift är att med insamlade medel göra livet lite roligare för barn som måste ligga på sjukhus. Det gör de genom att finansiera leksaker, sjukhusclowner, datorer och iPads, speciella dagar på Liseberg och mycket annat.
Kalles
Sportspec
”Tänk om du kunde trolla, trolla bort allt som är tråkigt och jobbigt till något positivt. Kanske skulle du trolla bort din jobbiga granne, få bilköer att försvinna eller kanske få dina p-böter raderade. Detta är numera fullt möjligt. Som magi konverterar detta välgjorda och smarta DR din p-bot till cykelrabatt. Och ju mer p-böter desto mer rabatt, kan det bli bättre? Det tyckte i alla fall inte juryn som delar ut ett mycket välförtjänt guldägg”
Björnkläder
Björnkläder är Sveriges äldsta arbetsklädföretag. Man har gjort arbetskläder ända sedan 1905. Det tog vi fasta på. Vi ville försöka komma ifrån den tuffa machokulturen som många andra workwearvarumärken jobbar med och istället fokusera på alla människor som byggt vårt samhälle. Att Björnkläder varit med hela tiden, ända sedan 1905.
Göteborgs Räddningsmission
En hjälporganisation som arbetar med bland annat hemlöshet, barn som har en förälder i fängelse och med utsatta kvinnor. En av ingångarna i arbetet var att budgetarna var små. En annan var att man gärna ville nå givare via brev. Detta var några år före Swish ens fanns, så givarna var ganska analoga. Utmaningen blev att få breven att sticka ut bland allt annat i brevlådan, gärna berätta något om Räddningsmissionens arbete och samtidigt generera insamlade medel. Det resulterade i en serie brev som varje år slog insamlingsrekord. Breven nominerades dessutom i Guldägget fyra år i rad, och resulterade i ett guld och ett silver.